woensdag 6 september 2017

➵ MOTIVATIE GEZOND ETEN | HEALTHY

Afbeeldingsresultaat voor gif eating tumblr
Gif: Tumblr

Dus, je wil afvallen/slanker worden maar die lekkere koekjes op tafel helpen niet echt mee. Hoe kun je er nou voor zorgen dat je dat koekje niet in je mond stopt, maar kiest voor bijvoorbeeld een appel? Vandaag geef ik je mijn tips die voor mij werken ↓


Goed, ten eerste wil ik even zeggen dat het oké is als je een keer een koekje eet. Niet alleen een koekje, ook een stukje chocolade of een handje chips is oké. Zolang je het maar normaal houdt, je zelf weer bij elkaar kunt rapen en kunt zeggen 'dit is wat ik mag, nu weer verder met het gezonde leven'. Het nadeel van (vooral) het slechte eten is dat er een 'dooreet effect' is. Soms alleen al omdat de chips zo lekker knapperig is. Erg toch? Maar jezelf helemaal verbieden om een keertje iets 'slechts' te nemen werkt al helemaal averechts. Gun jezelf een beetje genot.

Maar nu even naar waarvoor ik kwam, wat kun je doen om ongezond eten te voorkomen? Dat is een goede vraag en het belangrijkste is: heel erg veel discipline. Dat heeft niet iedereen en ook al heb je het wel, er zijn heus wel eens dagen waarop het helemaal is verdwenen door bijvoorbeeld (bij vrouwen) het maandelijkse bezoekje van een eitje dat niet is bevrucht.

Heb je dat inkakmomentje? Denk dan aan de volgende dingen (het koekje houden we erin als voorbeeld):
  • Heb ik dat koekje echt nodig om me goed te voelen?
  • Hoeveel zou ik in de sportschool moeten doen om dat koekje weer kwijt te zijn?
  • Is dat koekje het waard om al mijn moeite in de sportschool en al dat gezond eten door de wc te spoelen?
  • Dit koekje wil ik op dit moment heel graag, maar een mooi lichaam wil ik de rest van mijn leven.
  • Als je met meerdere mensen bent die je over willen halen dat koekje toch te eten denk dan (dit klinkt een beetje hard, daarom moet je het ook denken): jullie worden hier 'dik' van en ik niet, want ik besluit om het niet op te eten.

Heb je aan gedachtes niet genoeg? Probeer dan echt te kijken hoeveel calorieën er in zitten en hoeveel je daarvoor moet doen om het weer te verbranden. Geloof me, je hoeft dat koekje opeens niet meer ;).

Maar ik heb echt zin in eten. Ja dat zal, maar nu ga ik even mijn moeder na zeggen: als je echt trek hebt, dat wil je ook wel een appel. Heb je geen zin in een appel? Dan heb je ook niet echt trek, dan heb je gewoon zin in iets ongezonds.

Ik vind het trouwens echt super dom dat we wel heel makkelijk van bijvoorbeeld een appel af kunnen blijven, maar een koekje; ho maar. Ik had het er vandaag nog met collega's over; het is omdat je het niet mag en daarom wil je het zo graag. Voordat ik echt met sporten en gezond eten bezig was, dacht ik niet eens na over dat koekje en liet ik het soms gewoon liggen omdat ik er geen behoefte aan had. Nu, omdat ik weet dat ik het beter niet kan nemen, heb ik er veel meer zin in. Belachelijk. Hersenen, wat doe je me aan?

Nog meer tips?
  • Sport aan het begin van de dag. De hele dag zal je op je hoede zijn voor wat je in je mond stopt, omdat het zonde is als je je goede werk van de ochtend verpest door een koekje.
  • Denk aan waarom je bent begonnen. Volgens mij omdat er iets teveel van die koekjes in je buikje zijn gegaan. Dat koekje is dus eigenlijk je grootste vijand.
  • Kijk plaatjes op Pinterest, zoek op 'fitness motivation'. Werkt echt.
  • Hang desnoods de plaatjes op op een plek waar je vaak komt, elke keer als je ze ziet hangen word je herinnerd aan wat je doel is.
  • Zet een doel (bijvoorbeeld; binnen drie maanden wil ik 5 kg afvallen). Als je een doel hebt, blijf je veel makkelijker van dat koekje af. Dat komt omdat je het wil halen binnen een bepaalde tijd. Als je geen doel stelt dan denk je veel sneller 'ach, kan ook wel een week later'.
  • Deel je doel met mensen. Doordat mensen er vanaf weten is de druk groter. Er wordt wat van je verwacht en je wil natuurlijk niet falen.
Hopelijk helpen deze tips! Voor mij in ieder geval wel.

Heb je nog een goede tip? Laat het zeker weten in de reacties!



Liefs!

Geen opmerkingen

Een reactie plaatsen

© GEJANNA
Maira Gall